(044) 581 11 33         

(095) 286 40 58  

Як відомо, людина може пристосуватись до будь-яких умов. Так і пацієнти української системи охорони здоров’я долають труднощі які їм пропонує Конституція України у вигляді безкоштовної і гарантованої медичної допомоги і пов’язаних з цим наслідків. Пацієнти намагаються вирівняти дисбаланс, який склався за радянських часів. Вони самі шукають лікаря, який їм подобається, самі сплачують суму, яка на їх думку є адекватною наданим медичним послугам, сподіваючись збільшити свої шанси на отримання якісної допомоги.

Яскраво цю ситуацію ілюструє приклад з так званої сфери «охорони здоров’я материнства і дитинства». Ось деякі цитати з форумів для майбутніх мам:

Lulek
Да это так и есть. Бывает, что 800 платят. Он сам назовет цену. Если конечно не брать отдельную палату - то дешевле. У меня будет кесарево и по любому это в пределах 400 у.е. Плюс еще список лекарств (300-400 грн), вещи малышу, маме. Еще буду брать палату одноместную 1000 грн - 200 у.е (800-палата 200- благотвор. взнос). Уже получается 400+200+100=700 у.е. Если кто не берет палату, конечно можно в 500 вложиться. Если договариваться с [ім’я лікаря], то вроде, как и дородовая и послеродовая палата одноместная входят в эту сумму. А на счет лекарств незнаю. Просто платишь и за операцию и палаты и уход. Но знаю, он любит кому-то передоверять. Так что неизвестно кто будет кесарить. Но вроде как к его пациентам относятся хорошо. Все равно кесарево на сегодняшний день около 400 у.е. Хотя это очень не радует.

Ируня Девочки! Подскажите, пожалуйста, про [ім’я лікаря]. Надо уже быстро определяться с врачом, и я в отчаянии :(. Предстоит плановое кесарево. Встречалась с [ім’я лікаря] и [ім’я лікаря]. О [ім’я лікаря] информации очень много, а о [ім’я лікаря] не так много (хотя и достаточно). Все равно наверно меньше 300 давать как-то ……Я бы и 200 заплатила…

Ira_Afan Подскажите на счет [ім’я лікаря] в 5-м роддоме. Кто что слышал, с фамилией не уверенна, поэтому не пишу. Смущает то, что он не на слуху, с другой стороны в ликаре (сайті likar.info - ред.) уж точно не все практикующие врачи указаны, а только популярные среди девочек, которые инетятся. Популярные в ликаре как-то не особо идут со мной на контакт. Страшно, может это и есть реакция на то, что ни в одном враче я не уверенна на 100% и нужно искать дальше?

tonya
Когда врач вначале видит коммерческую сторону, а потом пациента - это уже стиль жизни. Простимулируем, чтоб пациент не родил в другую смену - вот так все и получилось… Естественно, стимуляция родов плохо отразилась и на состоянии ребеночка - неврология, дисбактериоз и выпавшая из жизни мама на 2 месяца…

Мені іноді здається, що пацієнти і лікарі - це жителі однієї планети, з складними, але все ж зрозумілими стосунками, а недосяжні і віртуальні для людей державотворці - жителі іншої планети. Адже проблеми, якими переймаються учасники «сарафанного радіо», навіть на міліграм не відображені в пафосно написаній саме для них державній програмі.

Цитата з документу «Державна Програма “Репродуктивне здоров’я нації” на період до 2015 року»:

«….Особливе занепокоєння викликає стан репродуктивного здоров’я, яке є невід’ємною складовою частиною здоров’я нації в цілому і має стратегічне значення для забезпечення сталого розвитку суспільства. Комплекс заходів, здійснених протягом останніх років у рамках Національної програми “Репродуктивне здоров’я 2001-2005″, сприяв позитивним змінам у цій сфері. Так, створено службу планування сім’ї, підвищився рівень обізнаності населення щодо здорового способу життя, безпечної статевої поведінки, відповідального батьківства, методів профілактики непланованої вагітності, використання сучасних методів контрацепції………»

Стає зрозуміло, що сьогодні пацієнти по-перше не захищені, по-друге - змушені самі піклуватись про себе (вони, погодьтесь, великі молодці - роблять все, що від них залежить щоб народити здорову дитину), по третє - ніякої безкоштовної медичної допомоги їм не гарантовано.

Ми маємо ліберальну систему охорони здоров’я, де кожен піклується сам про себе, але до ліберальності додається непрозорість, неофіційна плата за послуги та відсутність будь-яких гарантій. Такий собі мікс ліберальної американської системи з африканськими «підходами».

Сьогодні можна знайти дуже багато статей про реформування галузі. Дискусії ведуться навколо різних моделей страхування і фінансування. Ми починаємо з віртуальних понять «система», «галузь» і т. ін. а таке зрозуміле і близьке поняття «пацієнт і його потреби» випливають в самому кінці з тих умов, які пропонує обрана система.

Мені здається, що для того, щоб вдало почати реформування вітчизняної охорони здоров’я варто стати на місце пацієнта і подумати як краще буде для нього.

Наприклад, в нашому випадку відчувається, що в сьогоднішній системі майбутнім мамам з форумів бракує:

  1. рівноправних договірних стосунків з лікарем, win-win, «я оплатила послуги, а ви мені надали якісну допомогу».
  2. можливості офіційно (не через подружок чи «по блату») обрати свого лікаря і сплатити за його послуги, які можуть відрізнятись від вартості послуг його колеги.
  3. можливості порівняти роботу (результати роботи) одного лікаря з іншим, щоб свідомо зробити вибір за результатами роботи, а не за найменш репрезентативною інформацією на форумах. Питання типу «Подскажите пожалуйста про Елену Алексеевну…» є найбільш поширеним серед Інтернет -обговорень.

Охороні здоров’я бракує принципів прозорості, легальності та поінформованості. Пропоную нам думати про те, якими мають бути фінансування, взаємовідносини з страховими компаніями і інші складові організації охорони здоров’я з точки зору максимальної вигоди для пацієнта та дотримання вищезгаданих принципів. До речі, я пробувала, і можу сказати, що так думається набагато легше :).

21.05.2008

Мирослава Муляр

магістр з менеджменту в охороні здоров’я, менеджер проектів компанії «МедЕксперт»

 

(*поле обязательное для заполнения)