(044) 581 11 33         

(095) 286 40 58  

Розглядаючи питання пацієнт-орієнтованості (ця тема є дуже цікавою для мене) я звернула увагу на те, що в зарубіжній літературі значну увагу в процесі досягнення якісно високого рівня задоволеності пацієнтів, як частини орієнтованості на потреби пацієнта, є інформаційні технології в медицині. Звичайно, тема медичної інформаційної системи не є новою для мене, оскільки я працюю в компанії, що має підрозділ впровадження такого програмного забезпечення. Але наш досвід спілкування із медичними закладами вказує на те, що задоволеність пацієнтів та інформаційні технології пов’язуються не так часто, як того заслуговує цей зв’язок.

 

В публікації, присвяченій 10-ти крокам медичного центру до Пацієнт-орієнтованого* (в англомовній літературі це звучить як «Patient-centered medical home») 5-ть із 10-ти кроків прямо пов’язані із медичної інформаційною системою (EHR/EMR/HIS). Один із них присвячений створенню інтернет-порталу пацієнтів конкретного медичного закладу, а чотири – власне медичній інформаційній системі та шляхів її використання як інструменту просування медичного центру до підвищення рівня пацієнт-орієнтованості.

Крок 1. Придбати та впровадити медичну інформаційну систему (МІС). На думку автора статті, про яку йшлося вище, цей крок є 6-м із 10-ти. Даний етап не просто так є в середині шляху. Для того, щоб обрати МІС, яка найкраще підходить для конкретного медичного закладу, варто розуміти, яка функціональність МІС потрібна для роботи та які особливості медичного закладу будуть пов’язані із інформаційною системою.

Та медична інформаційна система, яка може здаватися підходящою на етапі проекту медичного закладу чи на початкових етапах становлення може не відповідати потребам закладу, який планує подальше розширення або введення специфічних форм медичного обслуговування (наприклад, медичні програми або пакети послуг).

Крок 2. (7-й із 10-ти) Впровадження в медичному закладі медичних лікувальних чи профілактичних програм або програм, пов’язаних із управлінням хворобами.

Крок 3. (9-й із 10-ти) Створення електронних зв’язків із МІС сторонніх закладів. 

Я б доповнила даний крок ще й побудовою зв’язків із сторонніми медичними закладами.

Спочатку про інтеграцію. Питання інтеграції медичних закладів є дуже актуальним для нашого ринку медичних послуг. На жаль, в більшості випадків, медичні заклади чи окремі лікарі настільки бояться конкуренції, що готові не направляти пацієнта для подальшого лікування в інший заклад медицини аби його не втратити. Відкладаючи при цьому власне  інтереси пацієнта.

Є також і абсолютно протилежні приклади – над-інтергації, коли медичний заклад/лікар настільки боїться відповідальності за результати лікування, що в особливо складних випадках готовий не те що направити, а відвезти пацієнта до іншого медичного закладу.

А якщо говорити, власне, про інформаційні технології, то створення електронних зв’язків зі різними медичним закладами дозволяє більш ефективно здійснювати медичне обслуговування пацієнтів та їх супровід. Наприклад, можливість доступу лікаря стороннього медичного закладу до електронної медичної картки пацієнта, що містить важливу незмінну інформацію про пацієнта як то ПІБ, дата народження, група крові та резус-належність, а також історію хвороби, результати обстежень та іншу медичну інформацію дозволяє, з одного боку, покращити якість лікування пацієнта, а з іншого, зменшити рівень повторних непотрібних обстежень і невиправданих витрат пацієнта.

Крок 4. (10-й) Розроблення або покращення внутрішньої системи управління витратами, пов’язаними із групою пацієнтів, які є найбільш затратними в обслуговуванні.

Зменшення рівня витрат є однією із нагальних питань будь-якого медичного закладу, тому бажано обрати таку медичну інформаційну систему, яка б надавала можливість виконувати аналіз витрат. 

Крім того, автори статті , присвяченої огляду впливу інформаційних технологій на медичну практику, кажуть, що, за результатами їх дослідження, основною із переваг використання медичної інформаційної системи є попередження медичних помилок та покращення безпеки пацієнтів. А це, мені здається, є вагомим внеском до показників пацієнт-орієнтованості медичного закладу.

 

*10 Steps to a Patient-centered Medical Home. Anton J. Kuzel, MD, MHPE. Posted: 03/11/2010; Family Practice Management. 2009;16(9):18 © 2009 American Academy of Family Physicians

**Systematic Review of Health Information Exchange in Primary Care Practices http://www.medscape.com/viewarticle/728609

 21.12.2010

Олена Лепешина для блогу http://healthcare.management.com.ua

(*поле обязательное для заполнения)