(044) 581 11 33         

(095) 286 40 58  

Коли людина приходить до лікаря (і перетворюється на «пацієнта») часто відбуваються якісь метаморфози і навіть впевнені в собі люди стають досить скутими. Пацієнт, в більшості випадків, відчуває невпевненість та хвилювання. Мені здається, що хвилювання присутнє в кожній особі, яка заходить до медичного закладу. Ми всі боїмося відвідувати лікарів і як пацієнти і як супроводжуючі, бо кожного разу є страх почути невтішний діагноз. Особливо це відноситься до українського пацієнта, оскільки в нашій країні абсолютно відсутня культура профілактичних відвідувань лікарів. А звертаємося ми за медичною допомогою, зазвичай, коли «припекло».

В результаті такого хвилювання пацієнт часто є незібраним та неуважним. А лікарі вже звикли до цього і, як правило, не звертають на це особливої уваги. Часто ситуація із неуважністю пацієнта, як не дивно, складається через занадто велику довіру пацієнта до лікаря. Пацієнт думає, що лікар зробить все як найкраще, і тому самому пацієнту залишається лише пасивно виконувати призначення лікаря. Я не хочу сказати, що це абсолютно неправильна позиція. Думаю, що для лікаря це найкращий варіант. :-)

Але неуважність пацієнта (не важливо, за якої причини) може призвести до не дуже приємних наслідків для пацієнта, і найменший із них – це незадоволеність результатами лікування, а найбільший – значна медична помилка, яка призводить до фатальних наслідків.

Тема медичних помилок, яких можуть припуститися лікарі, не є темою даної статті. В цій статті я хотіла би звернути увагу на іншу сторону питання.

Медичним закладам, націленим на надання якісного медичного обслуговування варто звернути більше уваги на підготовку пацієнта до прийому лікаря. Я маю на увазі наступне: Допомогти пацієнтам більш ефективно спілкуватися  із лікарем. Якщо медичний заклад витратить деякий час на вивчення даного питання та впровадить в процес обслуговування пацієнтів невеликий етап щодо підготовки пацієнта до прийому, то є велика вірогідність отримати значний ефект при малих витратах зусиль.

Отже, до чого я веду.

Мені здається, що на сьогодні медичні заклади (як державні так і приватні) не достатньо приділяють уваги темі емоційно-організаційної підготовки пацієнта. Жоден медичний заклад із тих, з якими я стикалася (і не тільки як пацієнт) не надає пацієнту важливих (і цінних для обох сторін процесу) порад, як слід поводитися під час прийому лікаря, на що варто звернути особливу увагу, що потрібно запитувати у лікаря обов’язково, яку інформацію і чому варто надати лікарю в повному обсязі. Коли б пацієнт знав з якою інформацією для себе він має вийти від лікаря після закінчення прийому, а яку інформацію він за будь-яких умов повинен надати лікарю, то значної частини непорозумінь між пацієнтом та лікарем, пацієнтом та медичним закладом можна було б уникнути, так само як і зменшити ймовірність настання медичної помилки чи неефективного лікування.

Нижче будуть наведені групи питань від пацієнта, про які йдеться в статті. Перелік чималий. Звичайно, важко уявити прийом лікаря, протягом якого лікар як студент тільки відповідає на питання пацієнта. Я пропоную не цей варіант. Я пропоную шлях, при якому пацієнт проінформований щодо того, яку інформацію йому варто отримати від лікаря і тоді він зможе запитати лікаря щодо тих питань, які йому недостатньо зрозумілі або потребують більш детального пояснення. Стандартизація процесів прийому лікаря (звичайно, в нормальних межах) може бути значним помічником.

Поради пацієнту медичного закладу, на які питання йому слід мати відповіді за результатами прийому/прийомів лікаря, що допоможуть йому (і Вам) в процесі медичного обслуговування:

Загальне

  • Будьте активним учасником процесу Вашого лікування.
  • Якщо Ви не розумієте відповіді Вашого лікаря, запитуйте додаткові запитання до тих пір, поки Ви повністю та чітко не зрозумієте.
  • Записуйте те, що говорить лікар, або запросіть із собою на прийом представника сім’ї або друга для того, щоб він занотував за Вас. Або візьміть із собою на прийом диктофон, якщо це дозволено правилами обслуговування в медичному закладі.
  • Попросіть свого лікаря надати Вам його інструкції чи рекомендації в письмовому вигляді.
  • Попросіть лікаря надавати Вам інформацію щодо прийому в надрукованому вигляді. Якщо Вам надають будь-яку інформацію в письмовому вигляді, написану від руки, переконайтеся, що Ви можете чітко зрозуміти написане. Якщо Ви не в змозі прочитати написане, попросіть лікаря надати Вам таку ж інформацію в роздрукованому вигляді.
  • Якщо протягом прийому лікаря Ви відчуваєте, що зрозуміли не всю інформацію, запитайте у лікаря, в якому вигляді Ви зможете отримати відповіді на Ваші додаткові запитання або коли Ви можете прийти до лікаря для того, щоб отримати більше інформації.
  • Надайте лікарю якнайбільше інформації про
    • стан Вашого здоров’я,
    • хвороби, що були у Вас раніше,
    • хронічні хвороби, 
    • ліки, які Ви приймаєте чи приймали,
    • наявність алергічних реакцій, 
    • важливу інформацію про стан навколишнього середовища, в якому Ви живете.
  • Розмовляйте також з іншими членами команди, що залучена до процесу вашого лікування.

Про хворобу чи розлади

  • Який мій діагноз?
  • Чи можете Ви мені наглядно показати, в чому проблема із моїм здоров’ям, наприклад, на малюнку?
  • Чи може це бути інша хвороба із такими ж симптомами?
  • Що спричинило мою ситуацію зі здоров’ям?
  • Чи мій стан виліковний?
  • Чи можу я передати хворобу комусь іншому? Чи потрібно мені уникати людей, щоб не наразити їх на хворобу?
  • Якими є прогнози для мого стану в короткостроковому та довгостроковому періоді? 
  • Як мій поточний стан може вплинути на моє майбутнє?
  • Чи потрібно мені слідкувати за конкретними симптомами та відмічати, якщо вони з’являються?
  • Чи потрібно мені змінювати щось в моєму щоденному житті? 
  • Якщо мої симптоми погіршаться, що мені робити?
  • Коли я можу повернутися на роботу/навчання?
  • Як я можу попередити таку хворобу в майбутньому?

Про лікування

  • Яким буде лікування моєї хвороби /мого стану?
  • Який стан справ із моєю хворобою вірогідний в довгостроковому періоді у двох різних випадках: з лікуванням та без лікування?
  • Коли лікування почнеться, що це за лікування та як довго воно буде тривати?
  • Які результати від лікування очікувати і як часто настають хороші результати?
  • Який є ризик виникнення побічних ефектів, пов’язаних із лікуванням?
  • Як можна спів ставити переваги та ризики від лікування?
  • Чи не будуть лікарські засоби, які потрібно застосовувати під час лікування, та медикаменти, які я приймаю зараз протидіяти одні одному? 
  • Чи є конкретний перелік продуктів харчування, ліків чи дій, яких мені потрібно уникати?
  • Якщо процес мого лікування передбачає приймання ліків, що мені робити у випадку, коли я пропущу дозу ліків?
  • Чи є інші варіанти лікування моєї хвороби?
  • Якщо я не помічу покращення мого стану, як довго мені слід чекати перед тим, як знову звернутися до Вас?

Про обстеження

  • Які обстеження будуть проведені?
  • Чому ці обстеження потрібні і якими можуть бути наслідки, якщо я не пройду обстеження?
  • Що Ви очікуєте виявити за результатами обстеження?
  • Чи є обстеження болісними? Якщо так, чи є можливість уникнути болю?
  • Коли мені будуть відомі результати обстеження?
  • Що мені потрібно зробити для того, щоб підготуватися до обстеження?
  • Чи може обстеження викликати побічні ефекти?
  • Чи несуть ці обстеження будь-який ризик для мене?
  • Чи потрібні мені будуть додаткові обстеження пізніше?
  • Яким чином я можу підтвердити діагноз?

В медичному закладі можна надавати пацієнтам такі рекомендації у формі брошур чи простих роздруківок перед початком прийому лікаря. Думаю, це дуже допоможе як пацієнтам, так і лікарям.

 21.02.2011

Олена Лепешина

виконавчий директор компанії "МедЕксперт"

Використані джерела:
http://www.nei.nih.gov/health
http://www.medicinenet.com
http://kidshealth.org
http://www.wrongdiagnosis.com

 

(*поле обязательное для заполнения)