(044) 581 11 33         

(095) 286 40 58  

Алла сентябрь ПУМЗНаразі все більше медичних закладів в Україні розпочинають роботу з впровадження (або й уже впровадили) системи менеджменту якості відповідно до стандарту ISO 9001:2008. При цьому впроваджують її не лише приватні медичні заклади, які вважаються більш прогресивними, а й державні. Подібна тенденція не може не тішити. З’ясуємо, які переваги отримує медичний заклад, впровадивши таку систему якості.

Статтю було опубліковано в журналі "Практика управління медичним закладом" №9 /2015.

СЕРТИФІКАЦІЯ ISO 9001:2008

   Впровадження вказаного стандарту є своєрідним сигналом для пацієнтів про те, що медичному закладу можна довіряти. Так, у медичному закладі, в якому впроваджено систему менеджменту якості, добре налагоджені процеси, пов’язані з наданням медичних послуг; застосування коригувальних і запобіжних дій у щоденній практиці зменшує кількість недоліків у діяльності медичного закладу, а потреба у постійному розвитку зумовлює безперервне вдосконалення якості медичних послуг.
  Загалом, система менеджменту якості ISO 9001:2008 спрямована на впрова- дження процесного підходу у медичному закладі. Звісно, у будь-якому медичному закладі налагоджено процеси діяльності. У деяких — краще, в інших — гірше.   Впровадження стандарту ISO 9001:2008 дозволяє краще пов’язати процеси діяльності медичного закладу між собою з метою поліпшення якості надання послуг.
  Впровадивши систему менеджменту якості, медичний заклад починає працювати відповідно до моделі, зображеної на рисунку.

Модель

  Пацієнти відчутно впливають на визначення вимог до медичного закладу. Підґрунтям для вдосконалення медичних послуг стають аналіз та оцінка рівня задоволеності потреб пацієнта. При цьому пацієнти не завжди зможуть об’єктивно оцінити аспект, пов’язаний із лікуванням.
  Впровадження системи менеджменту якості в медичному закладі є безперечно корисним. Крім того, варто пам’ятати, що стандарт ISO 9001:2008 є загальним і розрахований на всі підприємства, незалежно від напряму діяльності. Стандарт можна впровадити як у медичному закладі, так і на авіаційному заводі.

АКРЕДИТАЦІЯ JCI

  Медичні заклади можуть не зупинятися на впровадженні стандарту ISO 9001:2008, а з метою самовдосконалення акредитуватись ще й відповідно до стандартів JCI. На відміну від стандарту ISO 9001:2008, стандарти JCI розраховані безпосередньо на медичні заклади. Стандарти JCI вважаються «золотими стандартами якості» медичних закладів. Існує 8 різновидів стандартів JCI для найпоширеніших галузей медичної допомоги:
1.    Для поліклінік.
2.    Для стаціонарів.
3.    Для надання медичної допомоги вдома.
4.    Для центрів надання первинної медичної допомоги.
5.    Для медичних лабораторій.
6.    Для послуг із транспортування пацієнтів.
7.    Для довготривалої медичної допомоги (наприклад, будинки для людей похилого віку, реабілітаційні центри тощо).
8.    Для сертифікації програм медичної допомоги (акредитація окремих програм лікування, наприклад, програма лікування безпліддя).

  Акредитуватися відповідно до стандартів JCI складно. Про це, зокрема, свідчить той факт, що у світі стандарти JCI впроваджені лише у 754 медичних закладах. В Україні жоден медичний заклад не акредитований відповідно до цього стандарту. Деякі експерти рекомендують для початку впровадити стандарт ISO 9001:2008 як базис, після чого легше буде акредитуватися за стандартом JCI.
  Акредитація JCI є престижною. Стандарти JCI мають високий рівень довіри у світовій спільноті. Їх визнають такі організації, як Міжнародна організація з якості у сфері охорони здоров’я (International Society for Quality in Healthcare) та Всесвітня організація охорони здоров’я (World Health Organization).
  Як же стандарти JCI завоювали такий високий рівень довіри та престижності? Насамперед гарантувавши безпеку та високий рівень медичної допомоги. Основні переваги, які отримує пацієнт і медичний заклад, акредитований відповідно до стандартів JCI, такі:
•    створення безпечного середовища для пацієнтів і  співробітників;
•    врахування очікувань і вимог усіх сторін, залучених до процесу надання послуг (пацієнта, сім’ї, персоналу);
•    підвищення якості медичних послуг.

ДОСВІД КЛІНІК, ЯКІ ВПРОВАДИЛИ СТАНДАРТИ JCI

  Аби не бути голослівними, звернімося до вражень менеджерів медичних закладів, що успішно пройшли акредитацію JCI. Так, представники ApolloHospitalsDhaka (Бангладеш) зазначають, що завдяки впровадженню стандартів JCI вони змогли:
•    оптимізувати адміністративний процес (наприклад, зменшити час очікування);
•    зменшити витрати й ефективніше використовувати ресурси;
•    поліпшити якість медичної допомоги;
•    підвищити рівень безпеки пацієнтів, зменшивши кількість помилок у процесі лікування;
•    поліпшити результати лікування хворих (наприклад, зменшити рівень захворюваності та смертності).
  Представники мережі приватних медичних закладів BonSecoursHospitals
(Ірландія) запевняють, що впровадження стандартів JCI дозволяє:
•    збільшити рівень довіри громадськості до медичного закладу завдяки високій якості медичних послуг і високому рівню безпеки пацієнтів;
•    створити безпечне та ефективне середовище, у тому числі для працівників;
•    дослухатися до пацієнтів та їх сімей, поважати їх права, залучати їх до процесу лікування як партнерів;
•    створити культуру навчання з метою своєчасного усунення несприятливих наслідків.

   Директор мережі медичних закладів Assuta (Ізраїль) Хайм-Ам стверджує:
 «Процес отримання акредитації змінює всю систему мислення. Організація починає дивитися на те, що відбувається в стінах медичного закладу, очима пацієнта. Саме так вдається виявити наявність потенційних ризиків і впоратися з ними до того, як комусь буде завдано шкоди. Це змушує знову проаналізувати всі етапи лікувального процесу — від початку й до завершення. Я вважаю, що кожен сучасний медичний заклад повинен пройти подібну процедуру, оскільки він безсумнівно несе відповідальність за благополуччя своїх  пацієнтів».
  Свідчення представників клінік, що впровадили стандарти JCI, підтверджують їх ефективність і користь. Розпочинати впровадження стандарту варто тоді, коли медичний заклад досяг високого рівня розвитку, передусім — налагодив ефективний менеджмент і забезпечив високий рівень дисциплінованості серед персоналу.
  Так чи інакше, медичні заклади зобов’язані самовдосконалюватися та впроваджувати стандарти якості. Адже, крім перерахованих переваг, впровадження ISO 9001:2008 та JCI дозволяє налагодити співпрацю зі страховими компаніями та зацікавити пацієнтів з інших країн.
  Керівників медичних закладів, звісно, турбує питання — скільки коштує впровадження системи. Якщо готуватися самостійно, вартість дорівнюватиме лише вартості придбаних книжок і навчальних матеріалів. Крім того, є різниця між впровадженням стандартів якості та сертифікацією. Так, деякі медичні заклади спочатку впроваджують стандарти, а вже безпосередню сертифікацію або взагалі не проходять, або відкладають на потім.

Порівняння стандартів

Алла Костюкевич

консультант - аналітик компанії "МедЕксперт"

Посмотреть статью

 

 

(*поле обязательное для заполнения)