(044) 581 11 33         

(095) 286 40 58  

 

1111Про що варто подумати при виборі медичної інформаційної системи?

Вибір оптимальної медичної інформаційної системи – важливий етап в житті всіх медичних центрів. Більшість медичних закладів обирають медичну систему лише раз в житті, оскільки заміна медичної системи є завжди дуже складним процесом у функціонуючому медичному закладі. Загальна вартість встановлення нової системи при заміні може бути набагато більшою, оскільки окрім вартості ліцензій та робіт із впровадження у медичного закладу з’являються приховані витрати у вигляді часу, що витрачають співробітники на налаштування системи та навчання, а також певні незручності в наданні пацієнтам медичної допомоги.

 

Про що ж варто думати перед вибором медичної системи?

 

1. Чи варто створити свою систему, яка ідеально підходитиме конкретному медичному закладу?

 

Ми не рекомендуємо створювати свою медичну систему, оскільки розробка якісної медичної системи вимагатиме великих інвестиційних витрат і як мінімум декількох співробітників в штаті компанії, що займатимуться розробкою системи. А у випадку звільнення співробітників-програмістів може виявитися, що система не була достатньо описана і нові програмісти не можуть в повній мірі вносити зміни в роботу вже працюючої системи. Купуючи вже існуючу систему і сплачуючи за її обслуговування, фактично вартість створення і різноманітних покращень «розмивається» між всіма клієнтами. Маючи власну систему медичний заклад змушений буде або нести весь тягар інвестицій на розробку системи та її поліпшення самостійно, або взагалі відмовлятись від апгрейдів системи, що призупинить врешті-решт і розвиток медичного закладу.

 

2. Який тип медичного закладу.

 

Перед вибором медичної інформаційної системи важливо з’ясувати тип медичного закладу, куди заплановано встановлювати програмне забезпечення. Незважаючи на візуальну схожість систем, в залежності від типу медичного закладу, можуть бути системи, що підходять більше.

Форма власності. В цілому, звичайно, незважаючи на форму власності, медичні заклади в Україні можуть бути дуже схожими. Проте є і відмінності. Наприклад, встановлення деяких систем вимагатиме регулярного фінансування для підтримання або доробки опцій. Або система може бути безкоштовною зараз, але згодом почати вимагати оплати за користування. У державних медичних закладів є більше обмежень щодо закупівель, тому керівництву варто завчасно подумати, чи зможуть вони забезпечити у майбутньому регулярність необхідних платежів.

Розмір медичного закладу. В невеликих медичних закладах, до 5 робочих місць, мінімальні вимоги до серверного і мережевого обладнання. Проте обладнання стає більшою проблемою у більших медичних закладах, особливо від 50 робочих місць, оскільки при закупівлі медичної інформаційної системи виникає необхідність інвестувати в серверне і мережеве обладнання. Варіант із зберіганням інформації «у хмарі» існує, але він також не є зовсім дешевим і не всі керівники медичних закладів готові прийняти ризики зберігання інформації «хмарі». Деякі побоюються несанкціонованого доступу, деякі непевні у коректному функціонуванні Інтернету.

Спеціалізація. На ринку медичних інформаційних систем зараз є можливість обирати спеціалізовані системи. Існують спеціалізовані системи для стоматологій, репродуктивних клінік, геріатричних клінік, відділень інтенсивної терапії тощо. Вони більше пристосовані до потреб діяльності вузькопрофільних медичних закладів. Але є в них і приховані недоліки: це загальні модулі, а також у випадку якщо медичний заклад із вузькопрофільного почне перетворюватися на багатопрофільний.

 

3. Який функціонал необхідний

 

Перед вибором системи необхідно чітко усвідомити, що саме очікується від системи, що вона зможе робити та що вона робити не зможе. Жодна система не буде універсальною, багато медичних закладів користуються окрім загальної медичної інформаційної системи іншими системами, які допомагають їм в управлінні закладом.

Медична частина. Як правило, керівників медичної частини цікавлять саме питання відображення в системі медичної інформації та спрощених варіантів заповнення документів. Спрощення виникають шляхом автоматичного внесення інформації, яка вже десь є заповненою, шляхом створення випадаючих списків, шляхом прописування інформації що повторюється, шляхом доступного копіювання схожої інформації тощо

Сервісна частина. Зважаючи на посилення конкуренції в галузі охорони здоров’я України, все більше уваги приділяється сервісній складовій діяльності медичних закладів. Медична інформаційна система не посідає перше місце серед всіх сервісних аспектів діяльності лікарень, проте може багато в чому вплинути на поліпшення сервісу. Приклади використання медичної інформаційної системи для поліпшення сервісної складової: автоматичне нагадування про час та місце візитів пацієнта, нагадування про спеціальну підготовку до спеціалізованих медичних послуг (наприклад, загальний аналіз крові натщесерце), особистий кабінет пацієнта в мобільному додатку, запис на прийом до лікаря онлайн тощо.

Фінансова частина. Все більше медичних закладів інтегрують фінансову частину у медичні системи. Це може бути і повний процес розрахунків із пацієнтами, і робота касирів саме через медичну систему з подальшим перетягуванням даних до бухгалтерських систем, і облік витрачених медикаментів та витратних матеріалів на конкретного пацієнта, і калькуляція собівартості медичних послуг та контроль її виконання.

Безпека даних. Все більше уваги українські лікарні звертають на безпеку даних пацієнтів. Особливо це стосується витоку даних VIP-пацієнтів, оскільки медичні дані звичайних людей мало кому цікаві. Медичні системи, які представлені в Україні, мають різний захист даних. Окрім цього, більш розвинуті системи пропонують можливість приховування частини даних від певних груп cпівробітників, що також мінімізує ймовірність витоку даних.

Звітність. Звіти – це окрема тема. Не завжди керівники медичного закладу розуміють, які саме звіти їм необхідні та в якому вигляді для прийняття управлінських рішень. Ми не радимо звертати багато уваги на систему звітності, що вбудована в медичні інформаційні системи, оскільки майже всі системи роблять можливим інтеграцію даних із професійними системами звітності, які вже будуть відповідати будь-яким запитам користувачів.

 

4. Які майбутні плани медичного закладу?

 

В залежності від майбутніх планів, інколи медичним закладам варто скоригувати свій вибір медичної інформаційної системи.

Розширення центру, поява філій. Не всі медичні інформаційні системи добре функціонуватимуть у випадку суттєвого збільшення бази пацієнтів у них або необхідності синхронізації діяльності різних філій. Інколи медичні заклади на момент створення обирають більш прості МІС, проте під час розширення стикаються із необхідністю переходу на більш потужні МІС. Будь-яке розширення – і так стрес до персоналу, а перехід на нову МІС додає ще більше стресу, тому ми радимо, якщо розширення планується заздалегідь, обирати ту МІС, яка впорається із цим.

Постійний розвиток. В багатьох медичних центрах МІС слугує потужним інструментом для процесу постійного вдосконалення. Не всі МІС просто вдосконалювати, деякі МІС не мають гнучких налаштувань або не можуть забезпечити індивідуальні розробки. При виборі системи ми радимо зважити, наскільки і що саме керівники медичного закладу планують розвивати в ньому, щоб обрана МІС не стала перешкодою на цьому шляху.

 

5. Іноземне краще від українського.

 

Вже менше, але все одно часто у українців більше поваги до того, що вироблено не в Україні. У випадку, якщо медичний заклад більше схиляється до іноземної системи, ми радимо дуже ретельно обдумати всі «за» і «проти», а особливо фінансову складову. Чи є переклад, а якщо нема, то скільки він коштуватиме? Скільки коштуватиме обслуговування системи та її покращення? Де знаходяться найближчі представники системи і як вони навчатимуть співробітників? Наскільки складним буде адаптація системи до українських вимог та звичок?

 

Дата: 01 жовтня 2019р.

Вадим Зукін

Директор компанії «МедЕксперт»

 

(*обов'язкове поле для заповнення)