(044) 581 11 33         

(095) 286 40 58  

Поняття управління хворобою (disease management) дуже часто можна зустріти у західних публікаціях, де розглядаються інноваційні підходи в управлінні системою охорони здоров'я. Проте не існує єдиного визначення цього поняття, яке б дало можливість чітко зрозуміти, що це за підхід і як його застосовувати. Тому, ми в даній статті розглянемо найбільш цікаві з нашої точки зору, і поширені підходи до застосування управління хворобою і постараємося відповісти на питання: чи є місце цього підходу в Україні?


Американська асоціація управління хворобою визначає термін управління хворобою як систему координованих інтервенцій (втручань) та комунікацій з метою охорони здоров'я населення, з медичними станами при яких важливі зусилля самого пацієнта в підтримці свого здоров'я.

Спочатку управління хворобою стало ініціативою фармацевтичних компаній, які хотіли розширити свій вплив на ринку медичних послуг. Управління хворобою з точки зору фармацевтичних компаній може бути представлено як ряд підходів. Один з найбільш поширених підходів - це аналіз вартості хвороби, де враховуються всі альтернативні підходи до лікування конкретного медичного стану. Тут важливо зазначити, що розглядаються не тільки альтернативні лікарські схеми, але й пов'язані з ними ризики побічних ефектів, спосіб отримання цих медикаментів і т.д. Також, підхід управління хворобою може стати стимулом для розвитку інноваційних продуктів, де фармацевтичні компанії, з одного боку, зацікавлені у продажу нових продуктів, а системи охорони здоров'я, з іншого боку, - в постійному поліпшенні лікування конкретного медичного стану. Спочатку основною перевагою підходу управління хворобою вважалося те, що даний підхід стимулює облік повної вартості хвороби, ефективності альтернативних підходів до діагностики і лікування та розвиток інноваційних підходів у наданні допомоги.

З розвитком управлінської думки в охороні здоров'я відбулася зміна в способі розуміння управління хворобою: від концентрації на зменшенні витрат лікування окремих захворювань увага переключилася на управління медичними станами, з метою запобігти розвиток гострих станів, що потребують дорогої госпіталізації та невідкладних заходів. Однією з причин такої зміни є все більше усвідомлення того, що більшість пацієнтів у країнах з розвиненою системою охорони здоров'я - це пацієнти з хронічними захворюваннями, яких практично неможливо вилікувати, але можна значно покращити якість їх життя і зменшити потребу в медичних послугах.

Приміром, на ринку медичних послуг США запропоновано величезна кількість програм управління хворобами з метою моніторування хронічних станів та запобігання ускладнень. Головне завдання таких програм - небудь через лікаря, або через спеціальні сервіси (зокрема колл-центр) навчати пацієнтів керувати їх медичним станом і справлятися з симптомами захворювання, наприклад, контролювати рівень кров'яного тиску, вчасно вживати медикаменти і робити необхідні вправи.

Що стосується переваг підходу управління хворобою, то виділяють два основних погляду. Перший - це зменшення витрат системи охорони здоров'я. Другий - збільшена цінність медичної допомоги для пацієнта.

Є багато прикладів, як великі американські компанії впроваджували у себе програми управління хворобою. З одного боку, Майкл Портер у своїй книзі «Переосмислення систем охорони здоров'я» наводить приклад успішного досвіду впровадження підходу до управління хворобами. Програма компанії Aetna (один з лідерів медичного страхування в США) по вагітності з підвищеним ризиком (мам консультували перинатологи, відвідували вдома медсестри) показала 20% зменшення часу проведеного у відділенні інтенсивної терапії новонародженими в порівнянні з тими, хто не брав участь у цій програмі. З іншого боку, Дженерал Електрикс (General Electrics) також експериментував з цим підходом: була найнята компанія для надання послуг управління хворобою робітникам, які страждали від серцевих захворювань. Медсестри дзвонили клієнтам, і нагадували вживати медикаменти і робити фізичні навантаження прописані лікарями. Ця програма передбачала покращення показників здоров'я робітників та зменшення витрат на госпіталізацію та лікарняні. В результаті керівництво компанії не побачило переконливих доказів того, що підхід до управління хворобами ефективний. Експерти стверджують, що причиною цьому послужив спочатку неправильний підхід: у програму включали людей не з власної ініціативи і, як результат, бажання виконувати вказівки медсестер було дуже низьким, з іншого боку, консультації медсестер по телефону були безособовими і не враховували індивідуальних особливостей кожного учасника програми.

Існує багато прикладів впровадження підходів управління хворобою, але все ще гостро стоїть питання про оцінку ефективності таких програм. Є багато доказів того, що додаткові послуги хронічно хворим пацієнта покращують якість їх життя, уповільнюють прогресування захворювання, і зменшують кількість госпіталізацій, але досі ми не знаємо точно, які економічні результати покажуть такі програми в майбутньому.

Якщо розглядати підхід управління хворобою для українського ринку, то тут є кілька варіантів.

В межах державної системи охорони здоров'я, яку ми маємо на сьогоднішній день - впровадження концепції управління хворобами, здається швидше далеким майбутнім, ніж стратегічним підходом розвитку галузі.

Також, підхід управління хворобою може бытьинтересен страховим компаніям як інструмент допомагає знизити витрати на споживання клієнтами додаткових медичних послуг (госпіталізації, візити до лікаря) за допомогою моніторування пацієнтів з хронічними захворюваннями (їх стану здоров'я та виконання вказівок лікаря).

Що стосується ринку приватних медичних послуг, то запропоновані програми управління хворобами, можуть представляти цінність для пацієнтів з хронічними захворюваннями. Наприклад, на своєму медичному порталі один з центрів розміщує інформацію необхідну пацієнтам хворим на цукровий діабет для підтримки здоров'я. Звичайно, у такому вигляді це не послуга, яку пацієнт готовий придбати, але це початок розуміння того, що для пацієнта важливо не тільки дізнатися діагноз і отримати призначення медикаментів, але й у випадку хронічного захворювання - навчитися жити з медичним станом, і мінімізувати ризик розвитку ускладнень.

Згідно з даними Американської асоціації управління хворобою (DMAA), традиційно управління хворобою фокусується на «великій п'ятірці» хронічних захворювань:

Ішемічна хвороба серця
Діабет
Хронічне обструктивне захворювання легень
Астма
Серцева недостатність

Наприклад, тільки в Києві в 2008 році проживало 80 000 людей з діагнозом цукровий діабет, і 48 000 жителям Києва поставили діагноз ішемічна хвороба серця. Медичні центри, які хочуть запропонувати своїм пацієнтам підхід управління хворобою повинні розуміти, що один з ключових принципів сучасного менеджменту хвороб полягає в тому, щоб зробити пацієнта активним центром, навколо якого організовуються медичні послуги. Індивідуальна стратегія управління хворобою формується за допомогою підтримання взаємодії між лікарем і пацієнтом, і, як результат, иименно підхід управління хворобою дозволяє дивитися на пацієнта комплексно, враховуючи всі можливі чинники.

При написанні статті використовувалися наступні джерела:

Drummond, M. (1997). Disease management:who needs it and why? Discussion paper (pp. 1-19).
Schrijvers, G. (2009). The ultimate goal of disease management : improved quality of life by patient centric care The meso level. International Journal of Integrated Care, 9(August), 9-10. Retrieved from http://www.ijic.org/.
Landro, L. (2004). Does disease management pay off. The wall street journal, October 20, 2004. D4. Retrieved from http://online.wsj.com/article/SB109822237688649826.
Terhune, C., Weintraub, A. (2010). Take your meds, exercise - and spend billions, BusinessWeek, January 4, 201. Retrieved from http://www.businessweek.com.
http://en.wikipedia.org/wiki/Disease_management_%28health%29 - Wikipedia, the free encyclopedia
http://www.dmaa.org/ - The official site of Disease Management American Association

Олена Мажна

Аналітик відділу консалтингу компанії " МедЕксперт", березень 2010

(*обов'язкове поле для заповнення)